2020 > 09

Nu erbjuds antikroppstest för Covid-19 inom Region Halland.

Provet räknas som hälsovård och kostar 200 kronor, frikort gäller inte. Uteblivet besök debiteras. Provet kan visa om du har utvecklat immunitet mot Covid-19.

Du kan ta provet i samband med annan planerad provtagning på Läjeskliniken eller boka tid via 1177.se. Det ska ha gått minst två veckor från det att du varit sjuk till att du kontrollerar antikroppar. Provsvar kommer inom ett par dagar och du loggar själv in på 1177.se och tar del av ditt provsvar med tillhörande information.

När bedöms jag vara immun?
Du bedöms vara immun mot Covid-19 om något av följande gäller för dig:
· Du har lämnat ett positivt PCR-prov och blivit frisk.
· Du har lämnat ett positivt antikroppsprov.
Om du haft en konstaterad Covid-19-infektion (positivt PCR-test) det senaste halvåret ska du alltså inte kontrollera antikroppar utan kan räkna med sex månaders immunitet från det att du insjuknade.

Vad innebär det att vara immun?
Att vara immun mot Covid-19 innebär att du är skyddad från att bli smittad på nytt under en begränsad tid.
Du som är immun och smittfri kan träffa personer som har en ökad risk att bli svårt sjuka vid Covid-19.
Du som själv har en ökad risk att bli svårt sjuk behöver inte fortsätta följa de särskilda råden som gäller då. Du kan följa samma råd som gäller för personer utan ökad risk.

Läs hela inlägget »