Mobil logo 2019

2019 > 08

Jennie Olofsson, undersköterska Jennie Olofsson, undersköterska

Vår undersköterska Anita Berntsson har gått vidare till en ny spännande tjänst och vi önskar henne all lycka till!

Och hälsar härmed Jennie Olofsson varmt välkommen till oss. Jennie arbetar som undersköterska och du möter henne i vårt laboratorium när du besöker oss för provtagning.

L J Silver L J Silver

"Vem är jag?

Jag har alltid gillat att skapa. Sedan barnsben har jag sytt, stickat, virkat och broderat. Jag var inte gammal när min mamma lärde mig sy och sticka kläder till min docka.

2008 gick jag en kurs i silversmide och snart var jag fast. Glädjen är stor i att få arbeta med bra och varaktiga material. Kunna ta tillvara och skapa om.Ge saker och ting ett nytt liv,en annan skepnad.

Den vackra silvergaffeln som endast kom fram vid storkalas eller när faster kom på besök får nu hänga runt halsen eller pryda favoritblusen.

Skaparlusten är stor och efter att under några år bara skapat till familj och vänner insåg jag att jag behöver göra plats för nya saker. Så sakteligen började jag att sälja mitt hantverk.

Jag bor i Morup tillsammans med min man och det är här hemma som jag har min verkstad.
Silver, läder, ull är de material som jag främst arbetar med och även lite akvarellmålning som är väldigt avkopplande"

Hoppas du gillar mina saker!

Kontaktuppgifter: L J Silver
Mossbergsvägen 1
311 90 Morup
Tfn: 0708-545666

"Norr ljus"
Jessica Jonsson Hendberg Jessica Jonsson Hendberg

"Varmt välkomna att se mitt måleri på Läjeskliniken under augusti och september.

Jag heter Jessica Jonsson Hendberg och är född och uppvuxen på Öland, vilket starkt präglat min känsla för natur, ljus och färger. Det är något jag alltid bär med mig, en känsla för känsla.

2011 flyttade jag till Varberg tack vare kärleken, gick med i konstliv i Halland samt utbildade mig till trädgårdsmästare eftersom jag i princip gått in i väggen av pressen och förväntningarna som gallerister hade på mitt unga konstnärsskap.

Att båda mina föräldrar gått bort något år tidigare gjorde också att jag tagit en time out och ägnade mig åt barnen och familjen. Jag fortsatte måla men hittade nya vägar att visa upp mitt måleri.

Nu är barnen större och måleriet får mer och mer utrymme igen. Jag är mest känd för mina riktigt stora oljemålningar. Färgskalan och stämningar skiftar precis som i naturen. Nyligen sålde jag två målningar som gick från golv till tak.

Jag har gått en ganska alternativ väg i livet, varit en naturmänniska, följt hjärtat. Gick t ex inte på konsthögskola för att jag kunde inte tänka mig att bo 5 år i en storstad, även om jag visste att det var konst jag skulle hålla på med. Var i stället lärling hos tre konstnärer och gick på Gerlesborgsskolan som jag älskade och hade dessförinnan ateljé i Grekland ett halvår m.m.

Jag hittade måleriet när jag var fyra år. Mina föräldrar tyckte det var viktigt att jag exponerades för olika former av kultur och på en konstutställning klickade det till i mig. Det var som att hitta ett språk, mitt språk.

Jag tror på måleriets kraft. Att färg, form, ljus, struktur m m talar till oss på ett djupare plan än ord kan nå”

Min hemsida www.jessicajonsson.se är tyvärr just nu under uppdatering men ni kan hitta mig på Instagram och Facebook under:
Jessica Jonsson Hendberg KONST

Tfn: 0709249640 alt mailadress: jessigaya@gmail.com

Allt gott!
Jessica

Läs hela inlägget »
"Skymningen får bergen att spraka till liv"
Åsa Klerfalk Bergh Åsa Klerfalk Bergh

"Måleri är för mig en stor glädjekälla och ett sätt att vara närvarande här och nu. Till vardags arbetar jag som psykoterapeut och min erfarenhet är att vi människor har ett stort behov av medvetenhet och fokus på de varma och goa känslorna eftersom de svåra känslorna har företräde i hjärnan enligt neurovetenskapen. Därför är min utgångspunkt att måla utifrån de goa känslorna med målet att ta mig och betraktaren dit. Vi lever i samklang med- och är beroende av naturen som i sig både är storslagen och ömtålig på samma gång. Ute på mina vandringar slås jag ofta av hur liten jag är som människa i relation till naturen och hur mycket som liknar livet i naturen, det ger mig en stark inspiration till att fatta målarpenseln. Livet går upp och ner, väderväxlingar i naturen påminner om att allt i livet är föränderligt och att inget är för evigt. Vi människor behöver, med självmedkänsla, öva oss i att acceptera detta.

Jag målar det som hjälper mig att ta kontakt med lugn, frid, lekfullhet, hopp och glädje och hoppas att betraktaren finner något av detta i mina tavlor"

Konstnärlig utbildning
Konstinriktning 1977-78 på Highschool i USA. Bildutbildning ht -09 Löftadalen. Akvarellkurser på Gerlesborg 1997, -98,-99, 2002,-04,-06,-10,-11,-19. För Lars-Eje Larsson 2009 Örebro. För Paul Riley 2012, Devon, England. För Gun Johansson, Varberg 2017.

Utställningar
SEB-banken Varberg, Laurentius Vårdcentral Falkenberg, Immanuelskyrkans café Halmstad, Lottastugan Varberg och Tofta konstgalleri.

Tekniker
Akvarell, Gouach

Kontaktuppgifter
asa.klerfalk.bergh@telia.com
mobil: 0703-241810

Läs hela inlägget »

Vi hälsar Brittmarie Pantzar Andersson varmt välkommen till oss:)

Fr o m 1 augusti har Brittmarie Pantzar Andersson övertagit ansvaret för konstutställningarna på Läjeskliniken.

Brittmarie är själv konstnär och har stor erfarenhet av utställningsverksamhet.

Vid intresse för att ställa ut hos oss vänligen kontakta Brittmarie via mail:brittmarie.pantzar@gmail.com.

www.brittmariepantzar.com